Wybór domeny jest ważnym elementem całego procesu powstawania nowej witryny. Jeśli hosting, czy system zarządzania treścią nie będzie się sprawdzał, to zawsze można go wymienić. Jednak domeny po zarejestrowaniu już nie zmienimy. Warto zatem dłużej się zastanowić, jaka domena będzie dla nas dobra?

Wybór domeny – na co zwrócić uwagę przed rejestracją?

Zanim pod wpływem emocji i przeświadczenia o własnym geniuszu kupimy pierwszą domenę, która przyszła nam do głowy, lepiej sprawdźmy czy na pewno jest to dobry pomysł. Domena jest naszą marką w internecie, z tego powodu po prostu trzeba się nad nią dłużej zastanowić. Na co więc zwrócić uwagę, wybierając domenę?

  1. Wybór domeny – Czy łatwo i bez pomyłek będzie podać nazwę domeny przez telefon?

    Trudność w poprawnym zapisaniu domeny mogą sprawić polskie znaki, które w nazwie domeny będą bez ogonków. Dla przykładu domena: „pszczolkamaja.pl” będzie dyktowana przez „o” i „l”. Wiem, że można zarejestrować domenę z polskimi ogonkami, ale moim zdaniem nie jest to dobry pomysł, gdyż i tak większość osób nie wie, że mogą istnieć takie domeny. Można też zarejestrować dwie domeny, z ogonkami i bez, a następnie przekierowywać ruch z tej z ogonkami, na tą bez ogonków. Jednak wtedy musimy zupełnie niepotrzebnie utrzymywać dwie domeny. A i tak większość będzie wpisywać domenę bez polskich znaków. Oprócz polskich znaków, trudność mogą sprawić także angielsko-brzmiące znaki. Tutaj przykładem może być: „x”, które może być zapisane przez „ks”. Jak ktoś zapisze feniks? „Fenix”, „Feniks”, a może „Phenix”? Myślniki również mogą stanowić dodatkową przeszkodę. Unikajmy takich, nieporozumień.

  2. Wybór domeny – Czy łatwo będzie zapamiętać nazwę domeny?

    Zastanów się, czy ktoś zapamięta Twoją domenę po poleceniu jej przez znajomego? Czy będzie na tyle unikalna, że po czasie nie pomyli jej z inną podobną? Jeśli istnieje już domena pracawarszawa, a my zarejestrujemy warszawapraca, to prawdopodobieństwo pomyłki jest bardzo duże.

  3. Wybór domeny – Czy domena ma końcówkę „pl”?

    Większość Polaków z góry zakłada, że adres jest w domenie pl. Jeśli mamy więc taką możliwość, wybierzmy tę domenę. Na pewno nie wybierajmy końcówek typu „info.pl”, „net.pl”. Niepotrzebnie będą utrudniać wpisanie adresu do przeglądarki. Jeśli ta którą wybraliśmy w domenie pl jest już zajęta, lepiej zastanowić się nad nową nazwą.

  4. Wybór domeny – Czy domena zawiera kluczową frazę, opisującą tematykę strony?

    Nie jest to wymóg konieczny, ale właśnie dobry pomysł w przypadku kiedy domena pl jest już zajęta i musimy zmodyfikować swój pomysł. Wtedy warto zastanowić się, czy nie można wrzucić głównej frazy po której ludzie będą nas szukać. O co mi tu chodzi? Dla przykładu: pan Piskorski prowadzi firmę zajmującą się nauką jazdy samochodami. W trakcie rejestracji domeny chciałby wybrać „piskorski.pl”, ale jest już zajęta. Musi więc wybrać inną, a lepiej pozostać przy domenach pl. Jeśli zarejestruje „naukajazdypiskorski.pl” łatwiej będzie mu wyżej pojawiać się w wynikach wyszukiwania na frazy zawierające „nauka jazdy”. Będzie tak, gdyż najczęściej ludzie będą używać zapytań zawierających te dwa słowa np. „nauka jazdy warszawa”. Na pewno będzie to lepszy wybór niż miałby wybrać „tpisorski.pl” z „t” od pierwszej litery swojego imienia.

  5. Wybór domeny – Gdzie rejestrujesz domenę?

    Jak napisałem we wstępie domena jest najważniejsza. Mimo iż oferty hostingowe wabią „darmową domeną””, w cale nie trzeba rejestrować domeny u tego samego operatora u którego będzie wykupiony hosting. Darmowa domena i tak jest tylko na pierwszy rok. Gdziekolwiek się zdecydujemy zarejestrować domenę, nie patrzmy zatem na promocję, która będzie obowiązywać tylko w pierwszym roku, ale sprawdźmy dokładnie w cenniku, ile będzie kosztowało każde kolejne odnowienie w następnych latach. Moim zdaniem, warto rejestrować domeny w większych firmach, gdzie są niskie ceny odnowień.

Wybór domeny to jedno, ale pamiętajcie również, żeby domenę zarejestrować samodzielnie. Nie zlecajcie tego koledze, który się na tym zna i który wszystko zrobi za Was. Jeśli potrzebujecie pomocy to poproście, żeby ktoś był z Wami przy procesie rejestracji domeny. Domena musi być Waszą własnością i musicie mieć do niej dane do logowania, żeby nią zarządzać. W przeciwnym razie, jeśli z kolegą się coś stanie, to stracicie kontrolę nad swoją witryną. Zdarzają się takie przypadki, że nowa osoba która będzie się zajmować stroną prosi o dane dostępowe, a właściciel odpowiada: „ja nie mam, to poprzedni developer się wszystkim zajmował”. Moim zdaniem, to tak jakby Wasz mechanik miał wszystkie kluczyki i dowód rejestracyjny do Waszego auta. Jeśli mu ufacie, albo macie z nim umowę, to może posiadać jeden kluczyk, ale reszta i dowód są u Was. Na koniec pozostaje mi jedynie życzyć: popularnych witryn!